Jak założyć bloga i zyskać czytelników #1 – zagadnienia ogólne

Nadszedł luty. Część młodzieży jest już po feriach, część właśnie z nich korzysta, a reszta czeka na wolne z niecierpliwością. Jeśli należycie do tych szczęściarzy, którym wciąż przysługują dwa tygodnie słodkiej laby, a także przemknęło wam przez głowę założenie bloga, być może jest to najlepszy czas.*

Ale! Założenie bloga wcale nie jest łatwą sprawą. Oczywiście mam na myśli bloga prezentującego pewien poziom i tworzonego z myślą o wieloletniej pracy przy oraz nad nim, nie zaś chwilowy kaprys. Blogaska, czy też chwilowego bloga – niech będzie, że tak go nazwę – powołacie do życia nawet w pięć minut. Wystarczy wybrać darmową platformę, przeklikać się przez formularz typu tak/nie, zaakceptować regulamin, wpisać byle jaką nazwę, ustawić pierwszy lepszy szablon… i gotowe.

* Tak naprawdę uważam, że na założenie bloga każda pora jest dobra, a jeśli ktoś o tym marzy, powinien spróbować. Bloggowanie nic nie kosztuje – przynajmniej do pewnego czasu i w ograniczonej formie. Nie trzeba być osobą pełnoletnią ani posiadać zasobnego portfela. Główny koszt, jaki trzeba ponieść, to poświęcenie wolnego czasu. Warto również zadbać o zdrową relację z internetowym pupilem, czyli dostosować hobby do życia, a nie życie do hobby (uwaga: bardzo trudne!).

Jak założyć bloga z myślą o długoletnim blogowaniu?

Do powstania niniejszego wpisu przyczynił się znaleziony w ostatnim czasie plik, który utworzyłam tuż przed założeniem własnego bloga. Wypisałam w nim pytania, które już wówczas uznałam za ważne. Dziś do listy dodałam jeszcze kilka, ponieważ uważam, że ich zabrakło, a poruszają istotne kwestie.

Niektóre pytania mogą wam się wydać dziwne, błahe, niepotrzebne lub niezrozumiałe, ale nie lekceważcie ich. Im więcej szczegółów zostanie objętych opieką i zadbanych na wczesnym etapie, tym mniej popełnicie błędów i tym łatwiej będzie wam wracać do starych wpisów po latach.

Bądźcie jednak wyrozumiali dla samych siebie. Nie zrażajcie się, jeśli po jakimś czasie zajrzycie do wpisu powitalnego i złapiecie się za głowę. Mało który blog jest idealny (wręcz żaden!). Warto pamiętać, że historia każdego bloga to dokumentacja rozwoju jego autora. Dzięki archiwalnym notkom zobaczycie, kim byliście na początku, a kim staliście się po kilku miesiącach czy latach. Co przestało być ważne, co zaś zaczęło. Nie usuwajcie więc takich treści, nawet jeśli czasem będzie wam na myśl o nich wstyd.

Chcę założyć bloga = o to muszę zadbać

Jak łatwo wywnioskować po # umieszczonym w tytule wpisu, temat o zakładaniu bloga podzieliłam na kilka części. W pierwszej zajęłam się wyłącznie sprawami ogólnymi.

Przed założeniem bloga warto zadać sobie następujące pytania:

Jaka nazwa bloga będzie odpowiednia?

Jakich słów użyć, by nazwa była jednocześnie oryginalna, chwytliwa, łatwa do zapamiętania, wskazująca na to, o czym zamierzam pisać, i nawiązująca do mnie (wyrażająca mnie)? Powinienem wybrać coś łagodnego czy kontrowersyjnego? Czy nazwa może być długa? A może lepiej sprawdzi się krótsza? Co z użyciem polskich znaków i zagranicznych słów?

  • Rada: Nie używaj w nazwie wulgaryzmów ani słów trudnych i niezrozumiałych. W pierwszym przypadku będzie Ci trudniej znaleźć firmy do współpracy, w drugim potencjalni czytelnicy mogą mieć problem z zapamiętaniem nazwy, a przez to nie wrócą na bloga.

Gdzie założyć bloga?

Jakie platformy umożliwiają założenie bloga za darmo? Który serwis spełni moje oczekiwania? Który daje najwięcej możliwości i jest najbardziej profesjonalny, a który najprostszy i intuicyjny? Który pozwala na samodzielność, który zaś skupia bloggerów w społeczność? Jakie są wady i zalety obu?

  • Rada: Jeśli zależy Ci na większym polu do manewru (większej dowolności w działaniach), lubisz indywidualizm, szybko się uczysz i wiesz, że zdobędziesz czytelników na własną rękę, postaw na WordPress (to przy okazji bardzo sympatyczny CMS). Jeśli zaś nie czujesz się pewnie i wolisz, żeby platforma ułatwiła Ci kontakt z innymi bloggerami, załóż bloga na Bloggerze.

Jak powinien wyglądać mój blog?

Jakiego szablonu użyć? Gdzie znajdę szablony na bloga za darmo? Czy czcionka, która mi się podoba, nie jest zbyt prosta lub przekombinowana? Czy litery nie są zbyt małe lub za duże? Czy warto mieć sekcję komentarzy i księgę gości? Jaki kolor przykuje uwagę czytelników, a jaki ich odstraszy?

  • Rada: Na początku nie przejmuj się, jeśli szablon nie spełnia Twoich wymagań w 100%. Wybierz jedną z darmowych propozycji i pozwól sobie chwilę pobloggować. Sprawdź, czy na pewno chcesz to robić. Wtedy przyjdzie czas na poszukiwania właściwe.

Czy powinienem ujawnić się jako autor?

Jakie korzyści niesie bloggowanie pod pseudonimem? Czy coś stracę, publikując anonimowo? Czy mój realny wizerunek ucierpi, jeśli zdradzę moje imię i nazwisko? Czy powinienem powiedzieć o założeniu bloga rodzinie i znajomym? Czy o blogu mogą wiedzieć pracodawcy i współpracownicy?

  • Rada: Nigdy nie wstydź się tego, kim jesteś i co robisz. Z moich obserwacji wynika, że pokazanie siebie wpływa na odbiór bloga pozytywnie. Być może dlatego, że stajesz się dla czytelników realny.

Jak prowadzić bloga?

Czego ludzie oczekują od bloga? Które z cech cenią internauci, zwłaszcza czytelnicy blogów: regularność publikowania, atrakcyjność (treści, szablonu bloga), kontrowersyjność (treści), oryginalność (treści i formy), powtarzalność (schematyczność), poprawność językową (dbałość o treści), rzetelność (prawdziwość przekazywanych informacji), subiektywizm (poznawanie opinii autora, nie zaś utartych przekonań), rozmaitość (wyłącznie tekst, a może własne zdjęcia, filmy, muzyka)…?

  • Rada: Nie od dziś wiadomo, że współczesność kocha obrazy. Czysty tekst już się w internecie nie sprawdza, podobnie jak tekst ciągły, bez podziału na akapity. Urozmaicaj tworzone przez siebie treści i nie powielaj czegoś, o czym napisało milion osób. Zwłaszcza jeśli masz przeciwne zdanie.

Jak pisać bloga?

Jakich treści ludzie szukają w internecie? Jakie zagadnienia szczególnie ich poruszają? Na jakie strony wchodzą i dlaczego? Jakie formy przekazywania informacji sprawdzają się najlepiej?

  • Rada: Nic nie da Ci takiej wiedzy na temat tego, o czym pisać, jak narzędzia zewnętrzne. Poświęć wolną chwilę i sprawdź, jak szukać trendów oraz które treści na Twoim blogu przyciągają najwięcej odbiorców. Ustaliwszy, co lubią Twoi czytelnicy, będziesz mógł dać im tego więcej.

Dlaczego sławne blogi są sławne?

Co sprawia, że po poznaniu danego bloga czytelnicy na niego wracają? Dlaczego mówią o nim innym osobom i udostępniają treści na swoich profilach społecznościowych? Dlaczego decydują się zostawić komentarz lub odejść bez śladu? Co przyczynia się do dodania bloga do ulubionych czy obserwowanych, zapisania się do newslettera, zasubskrybowania?

  • Rada: Wybierz 5 najlepszych blogów z Twojej kategorii tematycznej, przejrzyj ostatnie 10 publikacji na każdym z nich i zanotuj, co mają wspólnego.

Jak wypromować bloga?

O co powinno się zadbać, żeby blog trafił do szerszej publiczności? W jaki sposób mogę rozpropagować treści? Jak sprawić, by ludzie chcieli się dzielić linkami do moich publikacji z innymi?

  • Rada: Ludzie reagują m.in. na treści rozrywkowe, interesujące, wartościowe, kontrowersyjne i pomocne (poradnikowe). Zastanów się, na której z tych cech Ci zależy, a potem spraw, by Twoje publikacje stanowiły właściwą odpowiedź. Przed publikacją możesz zrobić test na bliskich, pytając o emocje, jakie wywołuje w nich Twój tekst.

Jak zarabiać na blogu?

Jakie mam możliwości zarabiania? Czego firmy podejmujące się współpracy oczekują od bloggera i jego platformy? Jakie wymagania muszę spełnić, by wzięto mnie pod uwagę podczas dobierania bloggerów do współpracy? Co mogę zrobić, aby firmy zaczęły pisać do mnie same?

  • Rada: Nie skupiaj się na myśleniu o tym, co i jak dużo uda Ci się wydębić od naiwnych firm. Zamiast tego zastanów się, co Ty możesz zaoferować firmom. Jeśli mają wysłać Ci produkty bądź zapłacić za współpracę, muszą mieć z tego korzyść. 10-zdaniowa recenzja na śmieciowym blogu, którego nikt nie odwiedza, to niewielka wartość. Rzetelna, kompleksowa, autorska i szczera wypowiedź – owszem.

Co trzeba poświęcić dla bloga?

Czy powinienem liczyć się z wydawaniem pieniędzy na bloga bezpośrednio (domena, hosting, dostosowanie szablonu, naprawy usterek, płatna reklama) lub pośrednio (aparat do zdjęć, materiały prezentowane na blogu)? Ile godzin zajmie mi bloggowanie? Czy starczy mi czasu na pracę/szkołę/znajomych/rodzinę/…? Czy nie zaniedbam codziennych obowiązków?

  • Rada: Jak napisałam na początku, zadbaj o zdrową relację z blogiem. Dostosuj hobby do życia, zamiast podporządkowywać wszystko blogowi. Zrób to na wczesnym etapie, bo im dalej zajdziesz i im bardziej rozsmakujesz się w bloggowaniu, tym trudniej będzie Ci złapać dystans.

To tyle, jeśli chodzi o część pierwszą. Poza nią dostępne są jeszcze dwie:

Postawię w nich kolejne trudne pytania. Jeśli któreś szczególnie zwróci waszą uwagę, śmiało dopytujcie o męczące was kwestie w komentarzach lub wiadomościach prywatnych.

4 myśli na temat “Jak założyć bloga i zyskać czytelników #1 – zagadnienia ogólne

Dodaj komentarz