Jak założyć bloga i zyskać czytelników #3 – dystrybucja treści na blogu

Ostatnią część poradnikowej serii wpisów dotyczących zakładania bloga poświęciłam dystrybucji. Zajęłam się zagadnieniami związanymi z promowaniem treści, docieraniem do nowych czytelników, przekierowywaniem ich z kanałów zewnętrznych – na przykład kont w social media – na stronę oraz podejmowaniem współpracy. I tym razem zaproponowałam wam rozważenie kwestii, które sama brałam pod uwagę podczas zakładania bloga. Przeplotłam je autorskimi radami.

Jeśli interesują was informacje dotyczące zakładania bloga, zachęcam do przeczytania poprzednich części:

Zapraszam również do zostawiania komentarzy i wysyłania maili z dodatkowymi pytaniami.

Jak stworzyć bloga popularnego?

Zagadnienia związane z dystrybucją nie są łatwe. To samo rozwiązanie u jednego sprawdzi się doskonale, u innego wcale. Popularność bloga nie zależy wyłącznie od tego, ile linków rozrzucimy w sieci czy ile lajków obiecamy przyznać innym bloggerom w zamian za odwiedzenie nas. Popularność stanowi kombinację talentu, charyzmy, rzetelności, uczciwości, regularności i wielu innych cech. A czasem wystarczy jedynie znaleźć się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie – bywa i tak.

Jedni na sukces pracują latami, innym się poszczęści lub odkryją coś tak oryginalnego i ciekawego, że zbiorą szeroką publikę w tydzień. Nikt nie da wam gwarancji, że staniecie się internetowymi gwiazdami, a prowadzenie bloga zastąpi pracę zarobkową. Trzeba próbować. Tylko i tyle.

Jak promować bloga nienachlanie?

Co mam zrobić, aby inni dowiedzieli się o moim blogu i zaczęli go odwiedzać? Kto jest moją grupą docelową? Gdzie szukać publiki? Czy chodzenie po innych blogach i zostawianie krótkich sympatycznych komentarzy wystarczy? Powinienem udzielać się na blogach z mojej branży, czy może jakichkolwiek? Ile sensu ma zostawianie linków na forach lub grupach i stronach na Facebooku? Czy czekają mnie jakieś nieprzyjemności, jeśli zostanę uznany za spamera?

  • Rada: Pierwszy etap promowania bloga nie może być nachalny. Musisz uzbroić się w cierpliwość i nie zrażać, jeśli 10, 15 czy 50 osób, u których opublikowałeś komentarz, nie zostawi po sobie śladu u Ciebie. Po pierwsze, nie masz pewności, że te osoby Cię nie odwiedziły, a po drugie, wypowiadanie się na blogach nie jest obowiązkiem. Podepnij swojego bloga do narzędzia analitycznego i sprawdzaj na bieżąco, jaki efekt przynosi Ci dane działanie. Być może okaże się, że chodzenie po blogach daje Ci niewiele, za to promowania bloga w grupach na Facebooku to strzał w dziesiątkę.

Jak pisać bloga, żeby ludzie chcieli dzielić się linkiem?

To zagadnienie zostało omówione w poprzedniej części poradnika. Umieszczając je również tutaj, chciałam podkreślić, jak istotne jest powiązanie między dystrybucją a pisaniem/prowadzeniem bloga. Dobre i wartościowe teksty bardzo często dystrybuują się same.

  • Rada: Pisz takie teksty, jakie sam z chęcią udostępniłbyś na swojej tablicy na Facebooku.

Jak wypromować bloga w social media?

Na jakich portalach społecznościowych założyć blogowi fanpage? Ile czasu musi minąć od powstania bloga? Czy na blogu umieścić ikonki odsyłające czytelników bloga do social media? Co publikować na swoich kanałach? Udostępniać materiały własne czy cudze? Na czym powinno mi zależeć: na reakcjach, komentarzach, udostępnieniach czy przejściach na stronę? Czy promując fanpage, promuję również bloga?

  • Rada: Jeśli chcesz zaistnieć w social media, załóż konta na wszystkich portalach społecznościowych i przetestuj każdy. Ten fanpage, który da Ci najwięcej możliwości oraz przyniesie największy odzew, powinien zostać głównym. Resztę warto trzymać na wszelki wypadek, oczywiście regularnie coś publikując. Jeśli nie codziennie, to chociaż kilka razy w miesiącu.

Czy współpraca barterowa to dobry pomysł na start?

Do jakich firm i w jaki sposób pisać, by zechciały ze mną współpracować? Jeśli firma zaproponuje barter, powinienem się zgodzić? Z czym wiąże się współpraca barterowa? Czy muszę być pełnoletni? Czy barter to wykorzystywanie bloggera? Jakie prawa mi przysługują, gdy zgadzam się na współpracę barterową? Czy zawsze warto przystawać na zaoferowane warunki?

  • Rada: Firmy – bez względu na to, czy reprezentuje je agencja marketingowa, czy zgłaszają się do Ciebie bezpośrednio – mają obowiązek wysłać Ci umowę, jeśli rzeczywiście oferują współpracę barterową. Sytuacja, w której otrzymujesz produkty bez regulacji prawnej, nie jest rzeczywistą współpracą, a jedynie aktem dobrej woli z obu stron. Firma może Ci coś wysłać, lecz nie musi. Ty z kolei możesz to opisać, ale nie masz obowiązku. Kiedy obiecasz, że coś zrobisz, nie oszukuj, że paczka zaginęła lub zawartość zjadł pies – to kwestia przyzwoitości. Jeśli oferowany przez firmę produkt nie jest dla Ciebie interesujący, po prostu odmów. Na początku może być trudno, ale w końcu się nauczysz. Nie wszystko jest warte poświęcania czasu i energii.

Czy kolaboracje i wpisy gościnne to promowanie bloga?

Co oznacza popularne wśród influencerów – zwłaszcza youtube’owych – słowo kolaboracja? Czy wpisy gościnne na innych blogach to dobry pomysł na autopromocję? Czy warto zezwolić na publikowanie wpisów gościnnych u siebie? Co z artykułami pisanymi przez kilku autorów, np. mnie i mojego przyjaciela? Czy jeden tekst można opublikować na kilku blogach w niezmienionej formie?

  • Rada: Kolaboracje i wpisy gościnne to dobry pomysł na promowanie bloga. Problem tkwi w tym, że raz napisanego tekstu nie powinno się publikować w kilku miejscach w niezmienionej postaci. Jeśli chcesz stworzyć coś ze znajomymi, zaplanujcie serię publikacji lub stwórzcie różne wersje tego czegoś. Google najbardziej ceni i promuje treści unikalne.

Jak zareklamować bloga na popularnych stronach, np. Wykopie?

Na jakich stronach umieszczać linki do publikacji na moim blogu? Które serwisy skupiają największą publikę? Które strony pomagają w nieodpłatnym promowaniu bloga? Czy platformy pośredników blogowych – Zblogowani bądź Bloglovin’ – to dobre miejsca na założenie konta? Jakie treści z bloga wrzucać na zewnętrze strony? Czy któreś tematy sprawdzą się lepiej? A może są takie, których trzeba unikać? Jakie straty poniosę, jeśli uderzy we mnie fala hejtu?

  • Rada: Trafienie na główną stronę Wykopu to marzenie każdej osoby szukającej darmowych sposobów na wypromowanie bloga. Jeśli na dodatek dyskusja rozwijająca się pod publikacją będzie miała pozytywny wydźwięk – sukces gwarantowany (przynajmniej chwilowy). Uważaj jednak z wrzucaniem linków na tego typu serwisy, na których społeczność jest zżyta i… specyficzna. Jeśli coś ich zirytuje i postanowią Cię zlinczować, nie zostanie na Tobie sucha nitka.

Czy istnieją ukryte sposoby na promocję bloga?

Jakie sztuczki promocyjne umożliwia regularne prowadzenie bloga? Czy są detale, które sprawią, że mój blog będzie popularny? Jakie zmiany w szablonie, sposobie pisania, publikowanych materiałach audiowizualnych czy komunikacji z czytelnikami sprawią, że blog zostanie uznany przez publikę za godny umieszczenia w ulubionych bądź pokazania znajomym?

  • Rada: Przejrzyj kilka najpopularniejszych blogów z Twojej branży i oceń, które elementy sprawiają, że ludzie zostawiają komentarze, lajkują treści bądź udostępniają linki. Może chodzi o widget wyróżniający najczęściej udzielających się komentatorów? A może to zadane na końcu artykułu pytania prowokują czytelników do zabrania głosu w dyskusji?

Czy newsletter jest formą promowania bloga?

Czym jest newsletter? Jak założyć newsletter? Co i jak często przesyłać osobom, które zapiszą się na newsletter? Gdzie umieścić informację, że powstał newsletter, aby ludzie mogli z niego skorzystać? Czy częste rozsyłanie maili nie rozdrażni subskrybentów?

  • Rada: Jeśli nie masz pomysłu, co wysyłać w newsletterze, nie zakładaj go. To dobry rodzaj promocji, bo wiadomości wysyłasz dokładnie do tych osób, które dobrowolnie wyraziły chęć na ich otrzymywanie. Nie warto jednak robić niczego na siłę, byle tylko było. Nie chcesz nie zrazić odbiorców ani zaśmiecić im skrzynek. Na pewno sam nie lubisz spamu. Nie funduj go innym.

Czy pozycjonowanie bloga jest trudne?

Czym jest SEO? Jakich umiejętności w pisaniu (treści) i tworzeniu (szablon, struktura) bloga wymaga ode mnie SEO? Czy teksty pisane pod SEO są inne niż treści pisane od serca? Czy możliwe jest wypromowanie bloga bez bawienia się w jakieś tam nagłówki i opisy? Czy pozycjonowanie bloga jest konieczne, by dotrzeć do szerszej publiczności? Jakie korzyści daje bycie na szczycie wyników wyszukiwania w Google? Jak trafić na czubek listy, pokonując miliony innych stron?

  • Rada: SEO może przerazić, jeśli wcześniej o nim nie słyszałeś i zaczynasz je poznawać. Potem jest co najwyżej upierdliwe, choć najczęściej wytyczne są pomocne. Zresztą przestawienie się na pisanie pod SEO wcale nie jest konieczne. Wystarczą drobne zmiany w szablonie lub formatowaniu treści i już Google odbiera lepsze sygnały. Podstawa to – jak zwykle – publikowanie teksów unikalnych, ciekawych i zgodnych z tytułami – od tego zacznij.

Czy płatna promocja bloga jest konieczna?

Czy zamiast siedzieć przez wiele godzin i rwać włosy z głowy, czytając wytyczne SEO, nie lepiej kupić reklamę? Gdzie mogę kupić reklamę w sieci? Z jakimi kosztami się to wiąże? Czy muszę być pełnoletni i mieć konto w banku? Czy ktoś zrobi reklamę za mnie? Promować bloga, podstronę, a może konkretny wpis? Lepiej puścić reklamę w Google, na Facebooku, Instagramie, Wykopie…?

  • Rada: Zdecydowanie się na płatną reklamę wcale nie jest lepsze od nauki pozycjonowania, zwłaszcza jeśli chcesz ją zamieścić w Google. AdWords to trudny orzech do zgryzienia, więc aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej i nie stracić pieniędzy, będziesz musiał porządnie się nagimnastykować. Jeśli koniecznie chcesz wydać pieniądze, lepiej poświęć budżet na promocję postu na Facebooku. Uważaj jednak, wraz z rokiem 2018 na portalu zaszły zmiany, w związku z którymi posty – nawet sponsorowane – docierają do mniejszej publiki.

Jakie narzędzia są pomocne w promowaniu bloga?

Czy do promocji bloga wystarczy publikowanie treści? Czy istnieją zewnętrzne narzędzia, które mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na blogu? Jak z nich korzystać?

  • Rada: Podstawowe narzędzie do analizowania stron internetowych to Google Analytics, w którym założenie konta jest darmowe i łatwe. Umożliwia sprawdzanie, ile osób odwiedza Twojego bloga, które wpisy czytane są najczęściej, kim są Twoi odbiorcy, skąd pochodzą i czym się interesują. Dzięki dostarczonym przez narzędzie informacjom możesz publikować treści, na które czekają internauci. Mało tego, jeśli któregoś dnia zgłosi się do Ciebie agencja marketingowa działająca w imieniu jakiejś marki i uzyska informację, że nie jesteś w stanie udokumentować efektów publikowania treści na Twoim blogu, może wycofać ofertę współpracy. Po co ma kupować kota w worku?

Czego nie robić podczas promowania bloga?

Czy istnieją jakieś zagrożenia związane z promowaniem bloga? Czy mogę dostać karę? Czy mój blog może zostać usunięty, jeśli zrobię coś nie tak? Które zachowania zostaną uznane za spam? Kto tego pilnuje, kto sprawdza i reguluje? Czy istnieje jakiś kodeks postępowania?

  • Rada: Sądzę, że doskonale wiesz, jakie zachowania są niepoprawne. Wymiany usług typu l4l czy f4f to guano, podobnie jak zabawy w oznacz kogoś oraz jeśli wolisz A, zostaw komentarz, jeśli B, daj lajka przeprowadzane na Facebooku i Instagramie, a od 2018 roku na szczęście karane. Nie chodź po sieci i nie rozrzucaj linków jak desperat – jeśli Google uzna, że jesteś spamerem, możesz zapomnieć o dobrej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Udostępniaj swoje treści tylko w miejscach wartościowych. Rób to z umiarem, delektując się rezultatem niczym doskonałą jakościowo czekoladą.

***

To już koniec serii pytań i porad związanych z tworzeniem oraz promowaniem bloga. Mam nadzieję, że opublikowane informacje wam się przydadzą. Przypominam, że jeśli będziecie mieli jakiekolwiek pytania, śmiało je zadawajcie – w komentarzach, mailach, wiadomościach prywatnych w social media… jak wolicie.

6 myśli na temat “Jak założyć bloga i zyskać czytelników #3 – dystrybucja treści na blogu

  1. Ja się dopiero zagłębiam w bardziej profesjonalne wykorzystanie mediów społecznościowych i narzędzi analitycznych, pozwalających trafić do grupy docelowej. Do tej pory działałam intuicyjnie, ale te rady – na początek – są jak najbardziej słuszne i adekwatne.

    Mam problem z barterem, tzn. jest to kwestia dość kontrowersyjna.

    0
    1. Ja niestety nie mam czasu na social media. Livingowy fejsik wygląda, jak wygląda, a na Insta zaglądam coraz rzadziej. Konieczność pogodzenia hobby z pracą i życiem prywatnym wymusza eliminowanie tego, co najmniej boli.

      Czym analizujesz bloga?

      O barterze też coś napisz, jestem ciekawa :)

      0

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.